Artyści
NASZE PUBLIKACJE
Katalog książek
dla artystów i kuratorów
PROJEKTY DŁUGOTERMINOWE
e-flux
MAGAZYN ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
grudzień 2017
PN WT ŚR CZ PT SB ND
27282930010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
ul. Jaskółcza 1
80-767 Gdańsk
Phone +48 58 305 40 50
Fax +48 58 305 26 80
office@laznia.pl
www.laznia.pl
Artyści
A    B    C    D    E    F    G    H    I    J    K    L    Ł    M    N    O    P    R    S    Ś    T    U    V    W    Z    Ż    Ź    
Froese Joachim
Artysta, fotograf urodzony w 1963 w Montrealu w Kanadzie. W latach 1965–1991 mieszkał w Niemczech, od 1991 w Brisbane w Australii.
 
Studiował w Tasmanian School of Art at Launceston, University of Tasmania (1995, licencjat) i Queensland College of the Arts, Griffith University Brisbane (magister). Od 2000 wykłada fotografię na Queensland College of the Arts na Griffith University Brisbane. Swą twórczość rozpoczął od cyklu Terra Nullius (1993), w którym fotografie z Tasmanii łączone były z mniejszymi fragmentami ujęć z Berlina sprzed zjednoczenia Niemiec w 1989. Potem tworzył cykle bardziej konceptualne (Contactproofs, 1995), by osiągnąć ciekawy styl „fotografii inscenizowanej”, inspirowany malarstwem holenderskim z XVII wieku, przede wszystkim tematem „martwej natury” (Rhopography, 1999-2001 i 2002-03). Cykl odwołuje się do starogreckiego słowa rhopos oznaczającego trywialne, małe przedmioty.
 
Bardziej nowoczesna i prosta w swej skonceptualizowanej formie i wyrazie jest praca Portret mojej Matki (2006) składająca się z 93 zdjęć połączonych w formę zrolowanej fotografii (29 m), przedstawiającej półki z książkami, które odgrywały ważną rolę w jej życiu. Kolejny cykl Written in the past (2007) jest esencją myśli poświęconą wspomnieniom po zmarłej matce i po swym dzieciństwie, w nastroju ulotności i dalekowschodniej estetyce.
 
Artysta przywiązany do tradycji malarstwa renesansowego i barokowego poszukuje odpowiedzi na pytanie, czym jest życie, jak określić jego spokój lub przeciwnie dramatyzm? Jego prace zanurzone są w prywatnej pamięci, ale także w świadomości zbiorowej, archetypowej. Prace znajdują się w zbiorach: Neue Galerie Dachau, Niemcy, Queensland Art Gallery, National Gallery of Australia.
 
W 2010 roku, wspólnie z Kenem Matsubarą i Grzegorzem Przyborkiem, wziął udział w wystawie zorganizowanej przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia pt. Archetyp fotografii, analizującej stan współczesnej kultury. Propozycja Froesego ukazywała, jak kruche i znikome jest fizyczne życie ludzkie. Odwoływała się także do starożytnego – greckiego znaczenia słowa rhopos oznaczającego „zwykłe, trywialne rzeczy”. Czym różni się nasze życie od przemijania zwierząt i owadów? Odpowiedzi można było poszukiwać w następnym cyklu Written in the Past (Napisane w przeszłości), w którym artysta korzystał z innej estetyki, zdecydowanie dalekowschodniej. Listy, naczynia, ręczniki, krzyżówka były „bohaterami” skromnych prac, w których dominował albo spokój, porównywanie i analizowanie prostych przedmiotów albo dynamizm świadczący o dramatyzmie sytuacji.
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska