18.12.2019
Klub ŻAK, ale. Grunwaldzka 195/197

Marco Donnarumma we współpracy z Margheritą Pevere - Eingeweide

“Tak piękne i głęboko niepokojące, prawdziwy manifest eksplorowania procesu stworzenia. Ogromna stymulacja naszej ciekawości uświadamiająca nam, że nie ma granic, ani dla naszego ciała, ani dla naszego umysłu”
Thomas Venker, Kaput Mag

Performans Marco Donnarumma we wspólpracy z Margheritą Pevere

Kategoria wiekowa: +18

Eingeweide czyli z języka niemieckiego wnętrzności, trzewia. To właśnie do głębi ludzkiej egzystencji w przewrotny sposób sięga Marco Donnarumma. W środę 18 grudnia o 20.00 w Klubie Żak doświadczymy wyjątkowego performansu – rytuału połączenia „Eingeweide”.

 

Jakie konsekwencje może mieć stworzenie maszyny całkowicie autonomicznej i niezależnej od ludzkiej kontroli? Co się dzieje kiedy organy żyją samodzielnie poza ciałem? Być może jedyną prawdziwą umiejętnością ludzkiego ciała jest przybieranie coraz to nowych form i tożsamości.

 

Dwa ludzkie ciała zamieszkują spustoszony, surrealistyczny, niemal postapokaliptyczny krajobraz. Nawiązują one burzliwą relację z protezą obdarzoną sztuczną inteligencją (SI), organami istniejącymi poza ciałem, reliktami z farm serwerów komputerowych oraz szczątkami zwierząt. Organy pulsują, ociekają i pełzają po podłodze nosząc na sobie ślady kultur mikrobów, które je stworzyły. Zatopione w dźwięku… potężnym i przejmującym, który jest przetworzonym przez SI odgłosem mięśni performerów.

 

Ciała performerów stają się zarówno jednością, jak i wielością, momentami skupione, a momentami zagubione. Stają się przedmiotem drastycznych eksperymentów cielesnych, w których zmieniające się tożsamości ukazują się na styku człowieka, maszyny i mikroorganizmów. Fizyczność i duchowość mieszają się, są wytrącane z równowagi i poddawane wnikliwej analizie.

„Eingeweide” prosto z trzewi tworzy własny język symbolicznych znaczeń, ukazujący związek między ludźmi, technologią i innymi żywymi istotami jako surową, poetycką i pełną pokory formę intymności.

 

“Eingeweide” jest częścią cyklu „7 Configurations” (2014-2019), serii performansów i instalacji podejmujących tematykę konfliktów dotykających ludzkiego ciała w erze sztucznej inteligencji (SI).

Światowa premiera performansu miała miejsce 4-5 Października 2018 podczas Festiwalu Romaeuropa we Włoszech.

 

Wydarzenie odbywa się w ramach wystawy "Bez granic. Przetworzone ciało - poszerzony mózg - usieciowiona sprawczość", która odbywa się w ramach Art+Science Meeting.

Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Marco Donnarumma (ur. 1984, Neapol)

Artysta współczesny tworzący instalacje i performansy, reżyser, kompozytor oraz naukowiec. Od wczesnych lat 2000 łączy w swojej twórczej działalności współczesny performans, sztukę multimedialną i muzykę komputerową, wykorzystując je do zagłębiania się w kwestie związane z ludzkim ciałem. Jest przede wszystkim znany ze swoich performansów badających ludzkie ciało przy pomocy fizjologii, inżynierii technologicznej oraz badań nad ruchem. Oniryczny i bezkompromisowy, sensualny i konfrontujący, jego język artystyczny często jest doświadczeniem rytuału, szoku i przymusu. Swoje performanse pokazuje w teatrach, salach koncertowych, na festiwalach i w muzeach. Prezentował się w 65 krajach na całym świecie. Jeden z jego najnowszych utworów „Humane Methods” został stworzony w kolaboracji z Margheritą Pevere dla Centre des Arts we Francji i na Festiwal Romaeuropa we Włoszech. Cykle performansów i instalacji zatytułowane „7 Configurations” współtworzone były na Festival for Adventurous Music and Art w Berlinie i wsparte przez Goethe-Institut oraz Berliński Uniwersytet Artystyczny. Donnarumma jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. Jedną z ostatnich nagród jakie otrzymał jest “Digital Award” na Festiwalu Romaeuropa 2018 we Włoszech za performans “Eingeweide”. Na Biennale Bains Numériques 2018 przyznano mu dwie nagrody, a na Sound Art at the Prix Ars Electronica 2017 otrzymał drugą nagrodę za pracę “Corpus Nil”. W 2018 roku został uhonorowany tytułem Artist of the Science Year przez Ministerstwo Badań i Edukacji Federalnej Republiki Niemieckiej za pracę “Amygdala”. Otrzymał też tytuł naukowy doktora sztuk performatywnych przetwarzania danych i teorii ciała na Goldsmiths Uniwersytetu Londyńskiego. W latach 2016 - 2018 przebywał na badaniach naukowych na Berlińskim Uniwersytecie Artystycznym, które prowadził w partnerstwie z Laboroatorium Badań Neurobiotyki w Berlinie. Natomiast jego działalność pisarska została opublikowana m.in. przez MIT Press, Oxford Uniwersytet Press, Routledge, ACM i Springer.

 

Margherita Pevere
Artystka i badaczka mieszkająca i pracująca w Berlinie i Helsinkach. Pevere jest doktorantem (badania artystyczne) na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach, we współpracy z Biofilia Laboratory - Baza dla sztuk biologicznych, wspieranym przez Fundację Kone (2019–2020). Jest członkiem Fińskiego Towarzystwa Bioart, Sieci Badawczej Eco- i Bioart oraz Posthumanities Hub. Bakterie, zwierzęta i rośliny są jej sprzymierzeńcami w zgłębianiu tematu złożoności ekologicznej, do którego dąży z wyrafinowaną estetyką ciała. Tworzone zarówno w studiu, jak i w laboratoriach biologicznych, instalacje i spektakle Pevere są chimerami łączącymi poetykę i kontrowersje, krytykę i pożądanie. Jej ostatne występy obejmują Experiment Zukunft, Kunsthalle Rostock (DE); Emergent Form, Fields Institute for Research in Mathematical Sciences, Toronto (CA); Czym jest życie?, Kiasma Theatre, Helsinki (FI). W 2018 roku otrzymała nagrodę Digital Art Award festiwalu Romaeuropa (wraz z Marco Donnarummą) oraz wyróżnienie w konkursie Share Prize. (źródło: www.margheritapevere.com)

+ Więcej
Partnerzy
X
Zaloguj się
Nie pamiętam hasła