07.01.2019 - 05.01.2020
ŁAŹNIA 1 + 2
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk - Dolne Miasto
ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - Nowy Port

Co czeka nas nowego w ŁAŹNI 2019?

Pewnie zastanawiacie się jakie plany mamy na nadchodzący rok. Noworoczne postanowienia, wyzwania... u nas przede wszystkim wiele nowych wystaw, warsztatów i spotkań z inspirującymi ludźmi. W tym roku zbudujemy wystawę Marka Rogulskiego, który próbuje rozpoznać wpływ, jaki na tworzenie dzieł sztuki ma dominujący współcześnie model kulturowy, oprócz tego, przybliżymy Wam postać legendarnej Franciszki Themerson, prezentując jej malarstwo i rysunek. Tegoroczna odsłona Art+Science będzie jak zwykle wyzwaniem, tym razem będzie nim poszerzony mózg. O tym co jeszcze przygotowaliśmy dla Was
przeczytacie poniżej

WYSTAWY 2019

 

Tytuł wystawy: Nick Wadley w Gdańsku

Artysta: Nick Wadley
Wystawa: 13.12.2018-17.02.2019
CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port
Kuratorka: Jasia Reichardt
Koordynatorka: Emilia Golnik
Współpraca: Agata Janikowska

 

Ponad 100 prac wybitnego angielskiego historyka sztuki i rysownika Nicka Wadleya można oglądać na wystawie „Nick Wadley w Gdańsku” prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. Wśród nich znajdują się m.in. satyryczne prace publikowane w latach 90. i na początku XX. wieku w Daily Telegraph Magazine, Royal Academy Magazine oraz w Financial Times, książki różnych autorów z jego ilustracjami czy gablota osobliwości zawierająca drobne przedmioty wykonane przez samego artystę i rzeczy podarowane mu przez przyjaciół. Wystawie towarzyszą warsztaty dla dorosłych: 2 i 3 lutego członkowie polskiej grupy Loesje poprowadzą zajęcia z kreatywnego pisania i redakcji tekstów. Z kolei 16 i 17 lutego odbędą się warsztaty z animacji - Robert Turło wspólnie z uczestnikami spróbuje ożywić grafiki Nicka Wadleya.

Więcej informacji tutaj.

 

Tytuł wystawy: Fluorescent Chrysanthemum Remembered
Wystawa: 14.12.2018–24.02.2019
CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto
Kuratorka: Jasia Reichardt
Koordynatorka: Emilia Golnik
Współpraca: Agata Janikowska
Wystawa w ramach cyklu Art&Science Meeting

 

Dokładnie 50 lat temu wystawa „Fluorescent Chrysanthemum” została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych można od połowy grudnia 2018 roku oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem „Fluorescent Chrysanthemum Remembered”. Tytuł wystawy nawiązuje do efektu fluorescencji wykorzystywanego w pracach japońskich artystów oraz do monshō (japońskiego odpowiednika herbu) w formie chryzantemy. Na wystawie w CSW ŁAŹNIA 1 można oglądać m.in. zdjęcia, filmy, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt winylowych, grafiki, zapisy nutowe oraz dokumentację wystawy z 1968 roku autorstwa m.in. Kohei Sugiury (projektanta londyńskiej wystawy) oraz Katsushiro Yamaguchiego. Wystawie towarzyszą warsztaty dla dorosłych prowadzone przez Oficynę Peryferie, w trakcie których uczestnicy będą tworzyć kalendarze inspirowane japońskimi motywami.

Więcej informacji tutaj.

 

Tytuł wystawy: Nieobecne
Artystka: Hélène Thiennot
Wystawa (otwarta pracownia w ramach rezydencji artystycznej): 14.12.2018-20.01.2019
CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto

 

- Kolekcjonuję, kontempluję i fotografuję każdy szczegół, który przyciągnie moją uwagę, a przez swoją obecność opowiada historię. Chcę sprawić, aby martwe obiekty przemówiły, dać głos tym, które straciły swoją użyteczność. Wszystko, co nas otacza, czego dotykamy jest przedłużeniem naszego własnego ciała: krajobraz, budynki, przedmioty. Można powiedzieć, że są one nieorganicznymi narządami naszej egzystencji, świadkami naszych doświadczeń (Hélène Thiennot).

W ramach wystawy "Nieobecne" prezentowanej w ŁAŹNI 1 na Dolnym Mieście, można zobaczyć trzy projekty Hélène Thiennot, nad którymi artystka pracowała podczas swojej rezydencji artystycznej w CSW ŁAŹNIA: "Nieobecne", "Mnemosyne" oraz "Paysages-poussière". Rezydencja artystyczna Hélène Thiennot odbywa sią w ramach prowadzonego od 2011 roku projektu wymian rezydencji artystycznych przez stowarzyszenie Apollonia – European Art Exchanges ze Strasbourga, Miasto Strasbourg, Miasto Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA.

 

Tytuł wystawy: Metropolitanka
Wystawa: 13.02.2019-27.02.2019
CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto

 

Jak co roku studentki i studenci II roku Katedry Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Grupa Społeczna Metropolitanka działająca przy Instytucie Kultury Miejskiej zapraszają na wernisaż prac zrealizowanych w ramach herstorycznego projektu METROPOLITANKA.

Przez semestr w ramach zajęć „Obrazy i społeczeństwo” studentki i studenci pracowali nad opowieściami o kobietach wplecionymi w historie miast i miejsc. Prace te przybrały wiele form – kolaży, obiektów, fotografii, filmów, zdarzeń performatywnych i serii plakatów. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane pod opieką dr hab. Bogny Burskiej i dr Anki Leśniak we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej, Katedrą Intermediów Akademii Sztuk Pięknych oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku.

 

Tytuł wystawy: Dochodzenie

Podtytuł: Ślady pamięciowe w dochodzeniu do koncepcji dzieła artystycznego poprzez pracę z modelem kulturowym
Artysta: Marek Rogulus Rogulski
Wystawa: 28.02.2019-31.03.2019
CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port
Kuratorka: Kinga Jarocka

 

Marek Rogulski o wystawie:

- Wystawa stanowi rezultat procesu badawczego i artystycznego, poprzez który próbuję rozpoznać wpływ, jaki na tworzenie dzieł sztuki ma dominujący współcześnie model kulturowy. Wyraża się on chociażby poprzez system edukacji III stopnia uczelni artystycznych. Projekt badawczo artystyczny, w ramach którego realizowana jest wystawa, nosi tytuł: Engram i struktura dyssypatywna. [...] W CSW ŁAŹNIA wystawiony będzie element materialny dzieła, wokół którego planowana jest realizacja serii performansów przekształcających strukturę dzieła otwartego w trakcie trwania wystawy.

Marek Roguluski: artysta intermedialny, niezależny kurator, muzyk, teoretyk sztuki. Pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej Rogulski zrealizował w roku 1983. W roku 1989 współtworzył grupę Pampers Maxi a następnie grupę Ziemia Mindel Wurm i TNS. W latach 1990/1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych i współprowadził tam Galerię C 14. Od roku 1992 prezes fundacji Tysiąc Najjaśniejszych Słońc /TNS/. Na przełomie lat 80/90 tych współpracował z artystami grupy Tot Art i galerią Wyspa. W latach 1992/1994 współtworzył i był wiceprezesem Fundacji Otwarte Atelier /aktualnie CSW Łaźnia/ gdzie prowadził galerię Auto da fe. W roku 1995 założył w Gdańsku galerię Spichrz 7/Spiż 7, która do roku 2015 działała na Wyspie Spichrzów wraz z Ośrodkiem Badań Przestrzeni Wewnętrznej.

Autor wydawnictw i publikacji w zakresie teorii i sztuki współczesnej i współczesnej muzyki improwizowanej /supramolecular music/. Jest autorem projektu Poza Postmodernizm, który realizuje od roku 1999 w oparciu o fundację TNS, zapraszając do udziału także innych artystów. W swych realizacjach stara się wypracować nową perspektywę postrzegania postmodernizmu. Stawia pytania o to, jaki mógłby być nowy, szerszy światopogląd? Jest autorem, między innymi, koncepcji Nowego Totalizmu i twórcą pojęcia kontekstualizmu abstrakcyjnego.

Od roku 2010 Rogulski realizuje projekty uzupełniające, pt: Producenci kontekstów w obliczu przemian, Virtual oraz Engram i Potęgowanie, służące m.in. analizie i opisowi współczesnej sztuki ponowoczesnej oraz badaniu dynamiki nurtów postkonceptualnych. Najnowszą inicjatywą Rogulskiego i fundacji TNS jest Instytut Cybernetyki Sztuki.

 

Tytuł wystawy: Erozja obecności

Artysta: Jerzy Wierzbicki
Wystawa: 16.03.2019–19.04.2019
CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto
Kuratorka: Anna Szynwelska

 

Fotografie Jerzego Wierzbickiego, które zaprezentuje Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w ramach wystawy „Erozja obecności”, to wizja świata, z którego "wymazano" człowieka - gdzie natura przywraca naturalny porządek i zawłaszcza na powrót swoje terytorium. Wierzbicki równolegle stworzył dwa cykle – pierwszy, dokumentujący porzucone z dnia na dzień osady w Omanie i drugi – ukazujący Czarnobyl 30 lat po katastrofie.

W przypadku Omanu opuszczanie budowli mieszkalnych jest wynikiem czynników ekonomicznych - nagłym wzrostem prosperity kraju i podniesieniem poziomu życia.

Z kolei w Czarnobylu mieszkańcy zmuszeni byli opuścić skażony rejon. W obu przypadkach jesteśmy świadkami podobnego procesu powolnego anektowania terenów przez siły natury.

Jerzy Wierzbicki (1975) jest absolwentem Uniwersytetu Adama Mickiewicza, autorem albumu fotograficznego „Gdańsk Suburbia”. Kilkukrotnie nagradzany na polskich
i zagranicznych festiwalach fotografii prasowej i artystycznej. Jego prace były publikowane m.in. w Y Magazine, Times of Oman, Al Shabiba, Newsweek Polska, Kwartalnik Fotografia, Pozytyw, National Geographic Traveler, BBC news B&W Magazine, Outdoor UAE, Lotus24, Wyprawy4x4, Podróże.pl. Od 2015 roku współpracuje z brytyjskim portalem poświęconym Bliskiemu Wschodowi MIddleEastEye.net
 

Tytuł wystawy: Life in Line

Artystka: Franciszka Themerson

Wystawa: 12.07.2019-20.10.2019
CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto
Kurator: Paweł Polit
Koordynacja: Michalina Domoń

 

Sylwetka Franciszki Themerson najczęściej prezentowana jest wspólnie z postacią Stefana Themersona, pisarza i filozofa. Artyści, prywatnie małżonkowie, często pracowali razem tworząc filmy eksperymentalne, zakładając Spółdzielnię Autorów Filmowych i wydając pismo "f.a.". Są jednym z najbardziej rozpoznawalnych duetów w sztuce współczesnej.

Na wystawie w CSW ŁAŹNIA chcemy jednak przybliżyć postać Franciszki Themerson, prezentując jej malarstwo i rysunek. To, co charakteryzuje twórczość tej artystki to linia, będąca niepowtarzalnym znakiem Franciszki, tworząca finezyjne, jakby powstałe z jednej kreski wijącej się po papierze lub płótnie, kompozycje. Wystawa będzie przygotowywana we współpracy z Jasią Reichardt.

 

Wystawa indywidulna Agnes Janich [tytuł wystawy jest jeszcze ustalany]

Wystawa: 13.09.2019-20.10.2019

CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto
Kuratorka: Agnieszka Kulazińska

 

Agnes Janich - artystka sztuk wizualnych, która wypowiada się w fotografii, filmie i instalacji. Wszystkie te dyscypliny splatają się w jej sztuce w nierozerwalną całość,
w ramach której rozgrywa się historia pamięci i intymności. Urodziła się w 1985 roku w Łodzi. Pracuje między Warszawą a Genewą. Jest absolwentką School of Visual Arts
w Nowym Jorku. Ukończone tam studia rozpoczęła na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Umiejętnie łączy estetykę fotografii kreatywnej z podejściem właściwym dla zdjęć reklamowych, co znajduje swój wyraz w cyklach, w których
w nierozerwalną całość splatają się przekaz i forma. Janich studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Dzieciństwo i wczesna młodość, spędzone w Azji Południowo-Wschodniej i Afryce Południowej, uwrażliwiły artystkę na różnorodność współegzystujących ze sobą na świecie kultur i odmienność praktyk i postaw społecznych. Jest artystką kosmopolityczną, a jednocześnie nieustannie eksplorującą własne rodzinne korzenie i osobiste emocje [źródło: culture.pl].

Na wystawie w ŁAŹNI zaprezentowane zostaną trzy najnowsze cykle fotograficzne, formalnie odwołujące się do fotograficznych serii znanych z historii sztuki. Każdy z cykli odnosi się do jednego z żywiołów (wody, ziemi, powietrza, ognia). Pejzażowym fotografiom towarzyszą słowa, które przyjmują formę intymnego dialogu z drugim człowiekiem. W każdym z cykli przeanalizowane zostały inne emocje – miłość, przywiązanie, przemoc.

 

Tytuł wystawy: Przetworzone ciało – poszerzony mózg – usieciowiona sprawczość

Wystawa: 22.11.2019-18.02.2020

CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto

Wystawa w ramach cyklu Art+Science Meeting
Kurator: Ryszard W. Kluszczyński

 

Wystawa odnosi się do współczesnych tendencji artystycznych pozostających

w interakcjach z nauką, a w szczególności z neurologią i neuroinżynierią, badaniami nad sztuczną inteligencją i robotyką, biologią syntetyczną i psychologią. Poprzez zaproponowany zestaw dzieł proponuje także rozważania dotyczące współczesnych dyskursów transhumanistycznych i ich manifestacji w polu sztuki. Kierując uwagę w stronę problemów i praktyk podejmowanych zwykle w środowiskach naukowych wystawa poddaje refleksji konsekwencje ich przeniesienia w pole działań artystycznych, a tym samym i przestrzeń refleksji kulturowej, poddając je wielopłaszczyznowej analizie (estetycznej, poznawczej, etycznej). Wystawa obejmie szerokie spektrum dzieł (instalacje, instalacje interaktywne, działania performans, rysunki, obiekty, sound art, wideo). Zaproszenie do udziału w wystawie zostało skierowane do Marka Chołoniewskiego (Polska), Giny Czarnecki (Wielka Brytania), Marca Donnarummy (Włochy), Ulriki Gabriel (Niemcy), George’a Khuta (Australia), Micha Laury (Izrael/Francja), Jill Scott (Szwajcaria), Rafała Zapały (Polska), Karoliny Żyniewicz (Polska).

 

Tytuł wystawy: Archiwum vol. 1. Kontekst lokalny

Wystawa: 12.04.2019-26.05.2019

CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port

Kuratorki: Agnieszka Kulazińska, Aleksandra Księżopolska

 

Wystawa zorganizowana z okazji 20-lecia CSW ŁAŹNIA. Jej celem jest przybliżenie jednego z głównych nurtów programu CSW ŁAŹNIA: działalności w przestrzeni publicznej. Prezentacja przygotowana zostanie na bazie dokumentacji efemerycznych działań, które odbyły się w ramach programu rezydencyjnego i programu wystaw. Ekspozycja będzie okazją do podsumowań pewnego etapu, zbudowana zostanie wokół tematów podejmowanych w pracach rezydentów m.in.: tożsamości, gentryfikacji, rewitalizacji, analizy struktury języka polskiego. Jednak najważniejszym tematem prezentacji będzie pytanie jak zrozumieć i odnieść się do zagadnienia kontekstu lokalnego. Czy praca z nim dla „artysty-turysty” (przebywającego chwile w jakimś miejscu) jest w ogóle możliwa? Wystawa będzie mieć otwarta formułę, ekspozycja zachęcać będzie do pozostawiania opinii, ocen artystycznych działań, wypowiedzi na temat Nowego Portu, rozumienie zagadnienia kontekstu lokalnego.

Kilka prac prezentowanych w ramach wystawy odnosić się będzie do kontekstu lokalnego dzielnicy Nowego Portu określonej przez niektórych z mieszkańców jako Nowy Bronx w związku z miejscem jakie w rozwoju dzielnicy zajmowała młodzieżowa kultura uliczna. Wystawie towarzyszyć będzie panel dyskusyjny oraz program edukacyjny (nie-kuratorskie oprowadzania po wystawie, warsztaty tańca ulicznego).

 

Tytuł wystawy: Między sztuką, architekturą i nauką

Artysta: Zbigniew Oksiuta

Wystawa: 28.06.2019-25.08.2019

CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port

Kurator: Zbigniew Oksiuta

 

To interdyscyplinarny projekt artystyczny wokół twórczości Zbigniewa Oksiuty, architekta, artysty, wykładowcy akademickiego i kolekcjonera dzieł sztuki, designu
i architektury.

Głównym celem wystawy jest pokazanie związków pomiędzy sztuką, designem i architekturą, oraz ich relacji z nauką. Według Zbigniewa Oksiuty rozwój nowych technologii całkowicie zmienił podejście do sztuki znane od czasów Platona. Pokazywanie natury i jej dynamiki przestaje obowiązywać. Artyści już nie muszą kopiować natury, mogą ją od nowa kreować. Zainteresowania Zbigniewa Oksiuty architekturą alternatywną doprowadziły go do eksperymentów z substancjami żelującymi i poszukiwań w obszarze architektury biologicznej, czyli organicznych przestrzeni aktywnie współżyjącej z człowiekiem. Od 20 lat w swojej twórczości zarówno w przestrzeni sztuki jak i architektury, łączy doświadczenie obu tych obszarów z poszukiwaniami naukowymi prowadzonymi we współpracy z naukowcami różnych specjalności: biologami, inżynierami, botanikami.


Tytuł wystawy: Autonomia ulicy
Wystawa będzie podsumowaniem rocznej rezydencji nowoporckich twórców: Iwony Wożniewskiej i Adriana Lipińskiego „Lipskee”

Wystawa: 12.09.2019-27.10.2019
CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port
Koordynacja: Aleksandra Księżopolska, Lila Schally-Kacprzak

 

Wystawa „Autonomia ulicy” stanowić będzie efekt rocznej rezydencji lokalnych artystów związanych ze Stowarzyszeniem 180 Stopni, działającym głównie

w gdańskiej dzielnicy Nowy Port. Projekt będzie skupiał się na zrekonstruowaniu historii budynku dawnej łaźni miejskiej, zanim powstało tam centrum sztuki współczesnej, odwołując się do wydarzeń istotnych dla lokalnej społeczności, z podkreśleniem istotnych dla dzielnicy elementów kultury ulicznej. Oprócz wystawy, w ramach rezydencji odbędą się także wydarzenia towarzyszące: dyskusje, projekcje filmowe, spotkania autorskie.

Zaproszenie do rezydencji członków lokalnej społeczności jest jednym z etapów procesu uczenia się CSW ŁAŹNIA, sytuując ją w gronie instytucji autokrytycznych
i dyskursywnych.

 

Wystawa indywidualna Piotra Dumały [tytuł wystawy jest jeszcze ustalany]

Wystawa: 15.11.2019–5.01.2020
CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port
Koordynacja: Tymoteusz Skiba

 

Piotr Dumała o wystawie:

- W pierwszej części wystawy zaprezentowane zostaną filmy: „Walka, Miłość i Praca” z muzyką Alexandra Balanescu (2009), „Hipopotamy” (2014), „Ostatnia Wieczerza” (2018). Drugą część będą stanowiły zaimprowizowane kabiny, przypominające klimatem gabinety osobliwości czy też kameralne panoptikum – zaciemnione, do oglądanie przez jedną, najwyżej dwie osoby, w atmosferze tajemnicy i nieokreślonego występku. Ideą łącząca wszystkie przedstawione dzieła będzie linia pozioma, objawiająca się poprzez obraz stołu (Ostatnia Wieczerza), linię wody (Hipopotamy), linię horyzontu w której pole łączy się z niebem (Walka, Miłość i Praca). Do tej perspektywy nawiązywać będą także projekcje mikromappingowe na płytach marmurowych – stanowiące nieprzypadkowy zestaw ujęć, kadrów z różnych filmów.

Wystawie będą towarzyszyć warsztaty animacji, pokazy filmów artysty połączone ze spotkaniem autorskim w kinie KinoPort, projekcje najlepszych animacji ze świata (autorski wybór Piotra Dumały) połączone ze wstępem/komentarzem wprowadzającym oraz dyskusją.

+ Więcej
Zobacz także
X
Zaloguj się
Nie pamiętam hasła