14.12.2018 - 24.03.2019
ŁAŹNIA 1
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk - Dolne Miasto

Fluorescent Chrysanthemum Remembered

Dokładnie 50 lat temu wystawa Fluorescent Chrysanthemum została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Art. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych będzie można zobaczyć w CSW ŁAŹNIA 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem Fluorescent Chrysanthemum Remembered.„… już w 1967 roku ktoś opowiedział mi o pewnym tokijskim artyście, który zaprojektował oryginalny pokój. Gdy się do niego wchodziło sprawiał wrażenie pustego.
Kuratorka: Jasia Reichardt
Kategoria wiekowa: od 12 roku życia

Dokładnie 50 lat temu wystawa Fluorescent Chrysanthemum została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Art. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych będzie można zobaczyć w CSW ŁAŹNIA 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem Fluorescent Chrysanthemum Remembered.„… już w 1967 roku ktoś opowiedział mi o pewnym tokijskim artyście, który zaprojektował oryginalny pokój. Gdy się do niego wchodziło sprawiał wrażenie pustego. Dopiero po podświetleniu pomieszczenia promieniami UV okazywało się, że jest on w pełni umeblowany: zwiedzający dostrzegali kontury stołów, krzeseł i regałów z książkami. Nigdy nie widziałam tego pokoju, ale gdy pojechałam do Japonii po raz pierwszy, udało mi się obejrzeć wyjątkowe dzieła sztuki, w których wykorzystano fluorescencyjne materiały” - Jasia Reichardt, kuratorka londyńskiej i gdańskiej wystawy.

 

W 1968 roku w prestiżowym,  londyńskim Institute of Conteporary Art  odbyła się wystawa Fluorescent Chrystanthemum, która była pierwszą po II wojnie światowej pokazem sztuki japońskiej w Europie. Koniec lat 60. XX wieku był okresem wyjątkowo burzliwym dla Japonii, również sztuki japońskiej. Rok 1970 to wystawa światowa w Osace (EXPO 70’) - pierwsza taka wystawa w Azji. W tym samym roku planowano odnowić kontrowersyjny amerykańsko-japoński traktakt o wzajemnej współpracy i bezpieczeństwie (ANPO).

 

„O ile  artyści wypowiedzieli się jednomyślnie przeciwko odnowieniu ANPO, o tyle EXPO’70 doprowadziło w środowisku do rozłamu. Wielu twórców zdążyło już przyjąć zaproszenia do zaprojektowania wystawowych pawilonów i zaprezentowania  w nich swoich prac w ramach wydarzenia krytykowanego za to, że będzie świętem nowoczesnej technologii pojmowanej w nacjonalistyczno-kapitalistycznym duchu”  - Julian Akira Ross. 
 

Londyńska wystawa Fluorescent Chrysanthemum, otwarta dwa lata przed tymi wydarzeniami, zdążyła uchwycić kondycje japońskiego filmu artystycznego jeszcze przed zmianą, którą uznano za koniec pewnego rozdziału w historii japońskiego filmu.
 

Tytuł wystawy nawiązuje do efektu fluorescencji wykorzystywanej w pracach japońskich artystów oraz do monshō (japońskiego odpowiednika herbu) w formie chryzantemy.  Na wystawie w CSW ŁAŹNIA 1 będzie można zobaczyć m.in. zdjęcia, filmy, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt winylowych, grafiki, zapisy nutowe oraz dokumentację wystawy z 1968 roku autorstwa m.in. Kohei Sugiury (projektanta londyńskiej wystawy) oraz Katsushiro Yamagochiego.

*wykorzystane cytaty pochodzą z katalogu towarzyszącemu wystawie

+ Więcej
X
Zaloguj się
Nie pamiętam hasła