Kontrast:
A A A A
Czcionka:
A A A
Odstęp między literami:
AB AB AB
Animacje:
✘ Wyłącz
06.11.2020 - 10.01.2021
ŁAŹNIA 2
ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - Nowy Port

Sensory Orders

Wystawa z cyklu Art+Science Meeting

Wystawa: 6 listopada 2020 - 10 stycznia 2021
Miejsce: CSW ŁAŹNIA 2, ul. Strajku Dokerów 5 + www.sensoryorders.com

Wystawa otwarta:
Piątki: 15.00 - 20.00
Soboty i niedziele: 12.00 - 20.00

www.sensoryorders.com

Artyści: John Aldemann (US), Michael Bell (US), Jennifer Biddle (AU), Nerea Calvillo (SP), Oron Catts i Ionat Zurr (AU), Ben Cerveny (US), Yangyifan Dong (CN), Christoph Engemann (DE), Orit Halpern (US), Kurt Hentschlager (AU), David Howes i Tereza Stehlikova (CA), Sarah Hluchan (US), Takashi Ikegami (JP), Wioleta Kaminska (PL), Nadia Lichtig (DE), Shintaro Miyazaki (JP), r e a (AU), Philippe Rahm (CH), Valerio Sannicandro (IT), TeZ (IT), John Thackara (US), Jesus Torres (SP), Ignacio Valero (CL), Nina Wakeford (UK), Yutaka Makino (JP), Saadia Mirza (PK), Nitin Shrof (SY)
Kuratorzy: Erik Adigard (FR) i Chris Salter (US)

Sensory Orders” („Porządki zmysłów”) to wystawa prezentująca dwadzieścia dziewięć prac, które stanowią artystyczne i naukowe odpowiedzi na jedno z zasadniczych pytań nurtujących naszą epokę, a mianowicie: Jak odczuwamy i rozumiemy w czasach skrajnej niestabilności, zamętu i niepewności? Złożona wyłącznie z elektronicznie przedstawionych tekstów, nieruchomych i ruchomych obrazów oraz dźwięków, wystawa wraz z towarzyszącą jej stroną internetową i publikacją zgłębia trzy różne „porządki” – symboliczną sferę języka i kultury ludzkiej, technologiczny świat maszyn i organiczną domenę ludzkich ciał i przyrodniczych bytów, takich jak wirusy, rośliny, zwierzęta oraz fizyczno-chemiczna materia samej ziemi – analizując ich ścisłe powiązania oraz tryby odczuwania, wzajemne oddziaływania i współzależne wpływy.

 

Wypowiedzi i prace składające się na wystawę „Sensory Orders” przekraczają granice państw, dziedzin i kultur. Ich autorami są pochodzący z piętnastu różnych krajów artyści sztuk wizualnych i performatywnych, antropologowie, projektanci, socjologowie, architekci, historycy nauki, kompozytorzy, fizycy i inni badacze. Każdy z nich mówi swoim niepowtarzalnym głosem, wszystkich jednak łączy namysł nad skomplikowanym splotem sił ludzkich, technologicznych i biologicznych, który istnieje wprawdzie od zawsze, znacznie uwydatniony jednak został w ciągu ostatnich miesięcy.

 

Teksty, obrazy, dźwięki i filmy wideo składające się na wystawę mierzą się zatem z różnymi trybami rozumienia w świecie, który wydaje się nieustannie balansować na krawędzi zmiany, bezładu i niepewności. Niektóre projekty skupiają się na osobistym przeżyciu zmysłowej izolacji doświadczonej w trakcie lockdownu i kwarantanny (John Aldemann, David Howes i Tereza Stehlikova), inne natomiast przyglądają się nowym formom ludzko-maszynowej wrażliwości powstającym w wyniku rozwoju technologii (TeZ, Saadia Mirza, Oron Catts i Ionat Zurr, Nerea CalvilloKurt Hentschlager) oraz wyłaniającej się świadomości nowych chemicznych czy biologicznych uwarunkowań (Nadia Lichtig, Susanne Hertrich i Shintaro Miyazaki). Jeszcze inne projekty koncentrują się na zmysłowych wstrząsach, na które coraz powszechniej jesteśmy wystawieni w codziennym życiu w wyniku polityki sztucznych granic (Nitin Shroff), kolonialnego dziedzictwa okupacji (r e a, Jennifer Biddle) czy postępującego procesu „uinnowienia” świata natury (Wioleta Kamińska).

 

Jak stara się wykazać cała gama głosów zaprezentowanych na wystawie, różne porządki zmysłowości – ludzkiej, zwierzęcej, roślinnej, maszynowej i ziemskiej – nie są od siebie tak odległe, jak mogłoby się nam wydawać.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

+ Więcej
Wstrzymaj
Strzałka w lewo Strzałka w prawo
grafika: Jan Rosiek
Zobacz także
Partnerzy
X
Zaloguj się
Nie pamiętam hasła