1. Piotr Urbaniec, Objects! 2014, Polska 00:12:11
Piotr Urbaniec (ur. 1992, Kraków) ukończył studia licencjackie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Wydział Intermediów, Pracownia Transmediów). Aktualnie studiuje na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Sztuki Mediów, Pracownia Działań Przestrzennych Mirosława Bałki). W 2014 r. zdobył główną nagrodę w konkursie Młode Wilki oraz specjalną nagrodę dziekańską prof. Kamila Kuskowskiego. Jego prace były prezentowane w Polsce, m.in w: CSW Zamek Ujazdowski (2014), Galerii Dawida Radziszewskiego (2015), Galerii Labirynt (2014), Galerii Zona Sztuki Aktualnej (2014), Kolektyw 1a (2014), Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” (2012), Małopolskim Ogrodzie Sztuki (2014), Galerii Opcja (2013), Galerii Spokojna (2014) – oraz za granicą: Roman Susan, Chicago (2014), Latitude, Chicago (2014), Pastificio Cerere, Rzym (2014), Sziget, Budapeszt (2014). Uczestniczył w programie TVP Kultura Videogalerie (2014), a jego prace były publikowane w sieci m.in. przez SF Moma, MOMA Teens, The Jogging.
Wideo stanowi część instalacji przestrzennej w mojej pracy Objekty-wizm. Interesują mnie codzienne przedmioty i poszukiwanie nowych konstelacji, znaczeń i funkcji znanych obiektów. Umieszczam przedmioty w absurdalnych fizycznych związkach i procesach. Dokumentacja wideo prezentuje rezultaty tego działania (sukcesy i porażki). Zarejestrowałem procesy, w które zaangażowane są przedmioty niejako wbrew swojemu przeznaczeniu. Moim celem jest rzucenie wyzwania otaczającej nas rzeczywistości. To swego rodzaju bunt, tworzenie abstrakcyjnej utopii, w której absurd i hałas dominują nad porządkiem społecznym, pamięcią i przyzwyczajeniami. Więcej informacji pod adresem: http://www.intermedia.asp.krakow.pl/dyplomy/obiekty-wizm
2. Izabela Sitarska, Pomiędzy, 2014, Polska 00:08:28
Pomiędzy to praca wideo przedstawiająca pamięć. Struktura pracy odzwierciedla poszukiwanie wspomnień ukrytych głęboko w pamięci danej osoby. Mimo iż praca powstała na przełomie lata i jesieni 2014 r. (czyli dość niedawno), autorka już dostrzegła pewne przewartościowania: sceny sentymentalne (związane z pochodzeniem autorki) stały się uniwersalnym przedstawieniem okresowości i strachu przed naturalnym porządkiem. Film skupia się głównie na związkach z konkretnym miejscem, które staje się uniwersalnym miejscem na świecie. To zanurzenie się w surrealistyczne, wyimaginowane wspomnienia.
Izabela Sitarska (ur. 1992) aktualnie studiuje Intermedia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Sztuki w Poznaniu. W swoich pracach bada możliwości ludzkiej psychiki, jej wady i ich wpływ na środowisko, absurdy i synkretyzm myślenia. Eksperymentuje z formą, często sięgając po wideo art, performans, dźwięk, słowo pisane, kolaż i animację. Wybrane wystawy: Targ Pack Design (Mediolan), Draw & Go (Mona Inner Spaces, Poznań), Rysopis (Wro Center, Wrocław).
3. Urszula Pieregończuk, Parabellum Luger, 2014, Polska 00:11:39
Parabellum Luger to naśladujący konwencję dokumentu film found footage z 2014 r. Tematem obrazu jest Georg von Luger i jego wynalazek: pistolet Parabellum kaliber 9mm, czyli pierwsza broń masowej produkcji oficjalnie przyjęta do uzbrojenia wojskowego. W latach 1908–42 był to pierwszy pistolet służbowy armii niemieckiej. Film pozwala nam prześledzić jego podróż – od obiektu utylitarnego do symbolicznego artefaktu, który utracił w międzyczasie swoje pierwotne wojenne znaczenie.
Kluczową rolę w filmie odgrywa ścieżka dźwiękowa: angielski głos z offu i muzyka instrumentalna w tle stwarzają atmosferę, która przywodzi na myśl entuzjazm i radość u progu XX wieku.
Urszula Pieregończuk:
(ur. w 1984). Absolwentka Wydziały Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w pracowni multimediów w roku 2011. Od roku 2009 realizuje filmy krótkometrażowe, które istnieją na pograniczu kinematografii i teatru. Jest producentem, reżyserem, scenarzystą,
scenografem oraz montażystą swoich filmów.
4. Paul O'Donoghue, 3-way flicker, 2014, Irlandia, 00:07:48