Rejestracja [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
Link do zooma [Uwaga! Strona otwiera się w nowej karcie.]
Najbliższy Artathon odbędzie się w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz online na platformie Zoom.
Jeśli:
- interesuje Cię budowanie bardziej przyjaznej i zrównoważonej Europy
- chcesz zabrać głos w dyskusji na temat stanu europejskiej demokracji
- chcesz przyczynić się do diagnozy wyzwań jakie przed współczesnymi „zanurzonymi w świecie cyfrowym” lub „funkcjonujących w hybrydowym świecie” społeczeństwami stawia szybki rozwój technologii
- chcesz współtworzyć demokratyczną i sprawiedliwą cyfrową przyszłość
- przyczynić się do wykorzystania narzędzi cyfrowych do tworzenia klimatu dla otwartego dialogu, rozwoju i integracji społecznej
- masz pomiędzy 15 a 30 lat
- porozumiewasz się w języku angielskim,
Weź udział w Artathonie 18 października w godz. od 10:00 do 14:00.
Każdy głos jest ważny!
Pięć grup młodych ludzi przy wsparciu profesjonalnych facylitatorów_ek, ekspertów_ek i artystów_ek będzie pracować nad raportem o stanie współczesnej demokracji, zagrożeniach i możliwościach wynikających z rozwoju technologicznego.
Kto decyduje – my czy algorytmy? Czy media społecznościowe są inkluzyjne? To m.in. pytania, na które będziesz poszukiwać rozwiązań podczas dwugodzinnych warsztatów online wspólnie z rówieśnikami_czkami z Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Łotwy i Polski.
Spotkanie jest częścią międzynarodowego projektu AUGE 2nd (https://augenext.eu/auge-2nd-second-chapter/).
Tematy październikowego spotkania to:
Na miejscu w CSW ŁAŹNIA (w Gdańsku):
1. Nic o nas bez nas? – modele inkluzyjnej demokracji
Online:
2. Ludzkie avatary: Standardy wizerunku narzucane przez media a zdrowie
3. Wpływ ideologii na ciało i zdrowie publiczne
4. Cyfrowi Architekci Społeczno-Politycznej Rzeczywistości
Na miejscu w MEET (w Mediolanie):
5. Pobierz apkę: Demokracja 2.0. Demokracja w zanurzonym / cyfrowym świecie
Tematy spotkań określone zostały na bazie warsztatów z młodzieżą z VIII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Zapisz się na interesujący Ciebie temat! Ze względu na ograniczoną ilość miejsc (25 osób z każdego miasta) nie możemy zagwarantować uczestnictwa w konkretnej grupie. O przydzieleniu do grupy decyduje kolejność zgłoszeń.
Spotkanie odbędzie się w języku angielskim.
Program spotkania
10:00 Przywitanie i prezentacja – CSW ŁAŹNIA + Cittiaux Maud (Opiekunka projektu z ramienia Komisji Europejskiej)
10:10 Wykład artysty Filipa Ignatowicza „Performatyka internetu w kontekście artywizmu i demokratyzacji Sztuki” (30 min)
10:40 Wykład naukowczyni Magdaleny Żadkowskiej „Wyzwania dla młodych Europejczyków - czy możemy mówić o homogenicznym pokoleniu?” (20 min)
11:00 Praca w grupach – 2h
13:00 Prezentacje wyników pracy grup – 30 min
13:30 Podsumowanie spotkania
Nagroda
Uczestnikom/czkom Artahtonu oferujemy dwie nagrody w wysokości 600 euro za dwa wybrane projekty, głoszone po spotkaniu. Jeden z projektów zostanie zaprezentowany w Mediolańskim Centrum Kultury MEET w 2024 r. podczas wydarzenia finałowego (koszty podróży zapewnione dla zwycięzcy_żczyni lub przedstawiciela_ki grupy). Link do zgłoszenia zostanie udostępniony po zakończeniu wydarzenia.
Wypełnij ten formularz, aby wziąć udział:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScPDn-OyJ0FVb_bnXLzMQ9dtWYos-skyJ84QbQ0301zTUmdUg/viewform
Link i adres:
Online – Zoom: https://zoom.us/j/98937549356#success
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA; ul. Strajku Dokerów 9; Gdańsk – Nowy Port
MEET, Mediolan, Włochy
Artathon odbywa się w ramach projektu AUGE 2ND finansowanego przez Program Unii Europejskiej "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" (CERV). Partnerzy projektu: MEET Digital Culture Center (Mediolan), Public Art Lab (Berlin), RIXC Center for New Media Culture (Ryga), Espronceda Institute of Art & Culture (Barcelona), Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA (Gdańsk).
Więcej informacji: artathongdansk@gmail.com
Informacje o wykładach:
Filip Ignatowicz
„Performatyka internetu w kontekście artywizmu i demokratyzacji Sztuki”
PERFORMATYKA INTERNETU to soczewka, przez którą zachęcam do spojrzenia na
virale i ogólnie dużą część contentu, który powstaje w internecie. Nie możemy trywializować i ignorować tego kulturowego pejzażu (jak bardzo zabawny i infantylny by się z pozoru nie wydawał), a powinniśmy wziąć go pod uwagę jako realnie kształtujący cyfrową rzeczywistość, w której się poruszamy, oraz jak intensywnie może kształtować opinię publiczną.
Koncept performatyki i działań akcyjnych stanowi fantastyczny klucz do dekodyfikacji tych zjawisk, przez których jaskrawe (a momentami absurdalne) przykłady przeklikamy się wspólnie podczas prezentacji/wykładu.
ARTYWIZM - czyli połączenie słów sztuka (art) i aktywizm to rodzaj niezwykłej działalności twórczej i publicznej, która posiada głęboko zakorzenioną wiarę w to, że społeczeństwo może się zmienić poprzez wspólnotowe działanie kulturowe. Zobaczymy jak ta idea wyraża się chociażby w działaniach artystycznych (publiczno-internetowych), takich jak np. ostatni powrót YESMENów do nurtu Barbie Liberation Organization i ich akcje
fake'owe zwracające uwagę na temat zanieczyszczenia plastikiem (przy okazji fali trendu dotyczącego filmu barbie). Albo zobaczymy jak działalność internetowa i ogólna strategia FAKE'u obnaża system.
Podczas wykładu pokażę też garść własnych działań zaangażowanych społecznie i opartych na idei demokratyzacji rzeczywistości. Finalnie poruszony zostanie także aspekt internetowego projektu artUNBOXING, którego intencją jest próba demokratyzacji dostępu do kultury wysokiej, bo ta czasami zdaje się być iście hermetyczna.
BIO:
Filip Ignatowicz – artysta wizualny, reżyser, dydaktyk, urodzony w 1990 roku. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom obroniony w 2014 r. w pracowniach prof. Henryka Cześnika, prof. Witosława Czerwonki i prof. Roberta Florczaka, został nagrodzony przez MKiDZN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce.
W 2017 r. ukończył Gdyńską Szkołę Filmową (Wydział Reżyserski) kręcąc krótkometrażowy film fabularny “NOWY BRONX” pod opieką prof. Roberta Glińskiego i Leszka Starzyńskiego.
Od 2017 r. Filip pracuje na ASP Gdańsk jako asystent na Wydziale Malarstwa.
W 2018 r. pod opieką prof. Roberta Florczaka obronił pracę doktorską pod tytułem: “Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu”.
Od 2019 wykłada także w Szkole Doktorskiej swojej alma mater- Metodykę wystąpień publicznych.
Ignatowicz swoimi ostatnimi pracami próbuje przyjrzeć się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Jest to zauważalne w serii projektów fikcyjnych brandów takich jak FIGNACY&co. Czy też internetowym działaniu na YouTube- artUNBOXING ( www.artunboxing.com ).
Magdalena Żadkowska
„Wyzwania dla młodych Europejczyków - czy możemy mówić o homogenicznym pokoleniu?”
Podczas wykładu Magdalena Żadkowska skupi się na charakterystyce młodego pokolenia pod kątem różnic płci, pochodzeniu, kapitale społecznym i kulturowym oraz wartościach.
Pokazując europejskie badania i statystyki oraz przyglądając się zjawisku pokolenia wchodzącego w dorosłość, postara się odpowiedzieć na pytania:
Dlaczego młode pokolenie czuje się wykluczone i niesłyszane?
Jakie stoją przed nimi wyzwania zdrowotne?
Czy aktywność obywatelska i polityczna jest dziś jednym z wyznaczników dorosłości?
BIO:
dr Magdalena Żadkowska – socjolożka, badaczka, wykładowczyni, trenerka
Prowadzi badania nad codziennością życia rodzinnego w obliczu zmian związanych z: wyprowadzką dorosłych dzieci z domu rodzinnego, migracją, podziałem obowiązków domowych, rynkiem pracy i rodzicielstwem.
Doświadczenie trenerskie w szkoleniach równościowych z zakresu: zarządzania różnorodnością, równości płci, kompetencji międzykulturowych i kreowania postaw antydyskryminacyjnych.
Ekspertka medialna: Wysokie Obcasy, Zwierciadło, Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, Newsweek, TVN.
Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktorka socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracuje jako adiunktka na Uniwersytecie Gdańskim.
Zaangażowana we wdrażanie rozwiązań równościowych w instytucjach akademickich (projekty: STARBIOS2, RESBIOS, ActOnGender, MindTheGEP, REWIRING), w środowisku lokalnym (Gdański Model Integracji Migrantów, Centrum Edukacji Nauczycieli, Centrum Inicjatyw Obywatelskich w Słupsku, Fundacja PARASOL w Bytowie, Centrum Nauki Experyment) oraz w środowisku biznesowym (Intel, MBA, l'Oreal i inne).