Wydarzenie towarzyszy wystawom prezentowanym w CSW ŁAŹNIA 1: Fantine Andrès „Archeologia przyszłości”, Anny Kędziory „The Riverbeds_working River/Rzeka pracująca” oraz Francisco Peró Domeyko „Silent Nature”.
Performance jest wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej 19. MANIFIE TRÓJMIASTO, organizowanej 8 marca 2023 r. w Gdańsku.
Tytuł performensu został zainspirowany książką Dolores Reyes, w której tytułowa Ziemiożerczyni, połykając ziemię z różnych miejsc, potrafi odczytać z niej skrywane historie.
Jaki obraz z rozgniatanych o podniebienie grudek ziemi wymieszanych ze śliną wyplują performerki?
Mellin/Wińczyk to performatywny duet liryczno-fizyczny. Głównym obszarem poszukiwań artystek jest ciało, różne reprezentacje tego ciała, poprzez jego mięsność, wspomnienie, spojrzenie czy miłość. Wińczyk specjalizuje się w przekroczeniowym performance fizycznym. Przestrzeń Mellin to obrazy i słowo, traktowane wszechstronnie: znaczeniowo i rytmicznie. Melodię performance tworzą powtarzalność, refrenizma, zapętlenie. Ich działania balansują na liryczności tekstu rozstawionego w figurze performatywnej naciskającej na fizyczne granice wytrzymałości artystek. Performance mocno osadzony jest w ciele. Dwa współzależne ciała artystek splatające się w jedną rzeźbę/figurę.
Całość to kombinacja obrazu, słowa składające się na dynamiczna kompozycję performance, którą można traktować jako komunikat kobiety we współczesnym świecie. Zestaw fizycznych figur performatywnych jako manifest artystek, bezkompromisowy w intymności i szczerości swojego wyznania, nabiera jednak charakteru ogólnoludzkiego.
Duet Mellin/Wińczyk został zapoczątkowany podczas spotkań otwartych pracowni artystycznych (OPA) w Kolonii Artystów w Gdańsku w 2016 r. Oprócz cyklicznych pokazów podczas OPA, swoje realizacje artystki prezentowały w przestrzeniach galerii, teatrów: m.in.: „Wina pramatki”(z Katarzyną Pastuszak), brały udział w pokazach XX Festiwalu Szekspirowskiego w GTS (2016), „Stoję na brzegu rzeki” w XXII edycji (2018); Festiwal Uroruro.manufucktura – Las (2017,Poznań), Galeria Tak (Poznań), Muzeum Śląskie (wystawa „Nie jestem już psem”), Pies Andaluzyjski (Poznań), Druga Zmiana Performansu (2017, Sopot), Festiwal Nowa Siła Kuratorska (2019, Poznań), Seminarium Feministyczne (2019 lokal _30), Cykl działań „Figury fizyczne” (Farbowanie, Poznań 2021-2022).
Monika Wińczyk
Poznańska performerka działająca solo oraz w duetach: Monster Hurricane Wihajster, który tworzy wraz z mężem Hubertem Wińczykiem, jak i Mellin & Wińczyk, gdzie współpracuje z Magdaleną Mellin. Obszarem jej działań jest empatia wobec wszelkich istot oraz ich emancypacja, jak również szeroko pojmowana kobiecość, której obok siły i afirmacji towarzyszy ból, niestabilność, tęsknota za adoracją oraz nierzadko przemoc. W pracy twórczej łączy fascynację ciałem i ruchem z wykształceniem muzycznym i wrażliwością społeczną.
Współkuratorka Festiwalu Performance i Eksperymentu Dźwiękowego „Dragon odBity - 8 bitów” (2011 r.) oraz dwudniowego festiwalu „DIE FENSTER - Wychylenia sztuki: performance, dźwięk, ruch” (2014 r.), a także spotkań z rękodziełem "Wytwórnia". Inicjatorka siedmiu edycji "Performance Art Jam Session", spotkań "Mhw poleca" oraz cyklu spotkań z performance "Monoformance" w klubie Pies Andaluzyjski.
Magdalena Mellin
Artystka wizualna, performerka, malarka, autorka tekstów, poetka. Stara się uchwycić procesualny i fizyczny aspekt obrazu w przestrzeni doświadczenia, wspomnienia i wyobrażenia. W 2015 roku uzyskała tytuł doktory sztuk na ASP w Gdańsku. Swoją edukację wzbogaciła o stypendium na Sabanci University (Stambuł). Uczestniczyła również w dwuletnim programie Dutch Art Institute „Visual Art and Reserach” w Holandii (MFA).
Z performerskim projektem „Dialogi nie/przeprowadzone, listy nie/wysłane”, zaproszona była m.in. do Berlina na Month of Performance art oraz na Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie. 2013-2017 rezydentka Kolonii Artystów, gdzie w ramach otwartych pracowni zaczęła performerską współpracę z Moniką Wińczyk, która trwa do dziś. W 2017 roku w ramach projektu „Artecita” z kolumbijską grupą artystyczną Caldodecultivo zostaje powołana pierwsza grupa protestujących kobiet/performerek Black Venus Protest (BVP). Z biegiem czasu BVP przemieniło się w ruch społeczny, reagujący aktywnie na niesprawiedliwości oraz przemoc wobec słabszych oraz prześladowanych.
Autorka publikacji „What Happens Behind This Wall, Stays Behind This Wall” (2012,dai) oraz „Skaryfik(s)a))cja” (2018, Uroruro.manufucktura). Jej teksty poetyckie publikowane były również na łamach Splesz, warszawskiego Wakatu, czy też w zbiorze manifestów pt. "Death of Patriarchy".
Razem z Kajetanem Hajkowiczem i Hubertem Wińczykiem w 2018 roku stworzyła prezentowany w ramach OFF: Premiery/Prezentacje w Teatrze Ósmego Dnia spektakl "Bez_Tytułu", który miał swoją kontynuację na festiwalu Malta w 2021 roku. Od 2021 organizuje „Farbowanie”, cykliczne spotkania około performatywne w Klubie Farby w Poznaniu, który współprowadzi wspólnie z Andrzejem Masko.