Julia Woronowicz
Przedepty i przeploty
Wernisaż 10.10.2025, godz. 18:00
Wystawa do 16.11.2025
Kuratorka: Agnieszka Kulazińska
Współpraca kuratorska: Katarzyna Serkowska
Koordynatorka ds. dostępności: Anna Manthey
Identyfikacja wizualna: Maksymilian Krzontkowski
Zespół techniczny: Daniel Burdalski, Jacek Majewski
Odwiedzających wita: Tomasz Cebo
Promocja: Tomasz Cebo, Julia Salińska
Edukacja: Izabela Wieczorek, Mikołaj Robert Jurkowski
Księgowość: Grażyna Konieczna, Dorota Sadowska
Wystawa Julii Woronowicz to zaproszenie do zagłębienia się w historię tajemniczego plemienia Mazonic, zamieszkującego ziemie polskie w pierwszym tysiącleciu naszej ery. Obrazy artystki wprowadzają nas w świat pradawnych kobiet, zapoznają z rytuałami, relacjami z otaczającym je światem, ich codziennością. To opowieść o roślinach, siostrzeństwie, wspólnotowych tabu i ograniczeniach, a także o społecznej akceptacji, złości i zemście. Kompozycje zaludnione są nierealnymi postaciami, przypominającymi z jednej strony ilustracje do baśni i legend, z drugiej zaś twórczość prehistoryczną.
Prace artystki zwodzą odbiorcę, nie jesteśmy bowiem do końca pewni czy mamy do czynienia z prawdą, czy z fikcją. Obrazy (re)konstruują prehistorię, przybliżają czas przed pojawieniem się źródeł pisanych. Konstruując ich narrację Woronowicz gubi pytanie o fakty, balansuje na granicy prawdy i fikcji. Opisane wierzenia mogły się wydarzyć, tworząc je artystka bazuje na fragmentach niekompletnej historii, sięga po wiedzę naukową. Co jest zatem celem twórczości Julii Woronowicz? Odtworzenie historycznej prawdy czy bajanie, snucie opowieści na temat archaicznych kobiet, pra-babek, pra-matek, pra-córek? Czy może jednak opowiedzenia w zawoalowany, przewrotny sposób o nas samych i emocjach towarzyszących kobietom i dziewczynom na co dzień?
Zwodzi także tytuł i forma gdańskiej prezentacji. Prezentowane kompozycje skupiają się na fragmentach mazońskiej mitologii, wierzeniach dotyczących początków świata, wielkich wojen stokrotkowych, mitach o istotach pozaludzkich - wodniczkach, demonicach martwych roślin, boginkach, wiłach, topichach. Ekspozycja otwiera przed odbiorcami magiczny świat sylurskiej kuksonii, usypiającej młodych mężczyzn bylicy pospolitej, spotkań bratków z gołębiami, które zazwyczaj zwiastują ulewę, leczniczych bławatków bagiennych, wojowniczych stokrotek lub zupełnie zwyczajnych chwastów morskich. Prezentacja to swoiste podsumowanie pewnego etapu analiz i prób rekonstrukcji mazońskiej mitologii, który artystka rozpoczęła w 2019 roku.
Aranżacja wystawy przywodzi na myśl ekspozycje etnograficzne, mające na celu przybliżenie sposobu myślenia ludzi z czasów nam odległych. Obrazy z jednej strony zapełniają luki masowej wyobraźni, jednocześnie jednak niepokojąco opowiadają też o współczesności.
Tytuł prezentacji kieruje interpretacje w kierunku snucia opowieści i przeplatania się różnych wątków. Przedepty oznaczają bowiem ścieżki wydeptane przez ludzi szukających najkrótszej i najwygodniejszej drogi, przeploty zaś to przenikanie.
Wystawa jest częścią programu Inkubator CSW Łaźnia i realizowana jest w ramach nagrody przyznanej artystce przez CSW Łaźnia w konkursie Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych.
Wystawa realizowany dzięki dotacji
Miasta Gdańska
ProfiKultura
Gdański Program Profilaktyki Uzależnień Cyfrowych sfinansowano w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Miasta Gdańska
Julia Woronowicz (ur. 1997 w Warszawie) to artystka wizualna i performerka, znana również jako Pola Nuda. Dwukrotna magistra sztuki (Wydział Rzeźby, ASP Warszawa oraz Intermedia, UAP Poznań). Julia Woronowicz jest laureatką wielu prestiżowych nagród min. w: konkursie Najlepsze Dyplomy ASP 2023 w Gdańsku za pracę „Tkanina wildecka” (nagroda specjalna CSW Łaźni, Nagroda Krytyków, Wyróżnienie honorowe), 43. konkursie im. Marii Dokowicz w Poznaniu za pracę „Tkanina wildecka” (nagroda specjalna Prezydenta miasta Poznań, nagroda specjalna, nagroda specjalna marki Solar; (2023). Artystka jest także laureatka pierwszej nagrody oraz nagrody specjalnej Artystycznej Podróży Hestii (2021), finalistką Strabag Kunstforum i Bielskiej Jesieni 2023. Julia Woronowicz zaproszona została na rezydencję w Nowym Jorku (Residency Unlimited, 2022), w Wiedniu (Nobody’s baby, 2025). Jej prace były wystawiane m.in. w Zachęcie, MSNie, PGSie, lokalu_30, Narodowym Muzeum Sztuki w Kiszyniowie, flat1 w Wiedniu i Ki Smith Gallery NYC.
______________________________________________________________________
ENG:
Julia Woronowicz
Treadings and Weavings
Opening: October 10, 2025, 6:00 PM
Exhibition on view: October 10 – November 16, 2025
Curator: Agnieszka Kulazińska
Curatorial cooperation: Katarzyna Serkowska
Accessibility Coordinator: Anna Manthey
Visual Identity: Maksymilian Krzontkowski
Technical Team: Daniel Burdalski, Jacek Majewski
Visitors Welcomed by: Tomasz Cebo
Promotion: Tomasz Cebo, Julia Salińska
Education: Izabela Wieczorek, Mikołaj Robert Jurkowski
Accounting: Grażyna Konieczna, Dorota Sadowska
About the exhibition
The exhibition by Julia Woronowicz invites viewers to delve into the history of the mysterious tribe of the Mazonki — women who, according to the artist’s imagination, inhabited the Polish lands in the first millennium CE. Her paintings lead us into the world of ancient women, revealing their rituals, relationships with nature, and everyday life. It is a story about sisterhood, plants, communal taboos and limitations, as well as about social acceptance, anger, and revenge.
Woronowicz’s compositions play with perception — we can never be sure whether we are facing truth or fiction. The artist reconstructs fragments of prehistory, evoking a time before written sources appeared. By constructing her narratives, she deliberately blurs the question of fact, balancing on the border between reality and imagination. The beliefs she depicts might have existed — her work draws on fragments of incomplete history and elements of scientific knowledge.
What, then, is the purpose of Julia Woronowicz’s art? To recreate historical truth, or to weave stories about archaic women — foremothers, grandmothers, daughters of the past? Or perhaps, in a veiled and subversive way, to tell a story about ourselves — about the emotions that accompany women and girls in everyday life?
The title and form of the Gdańsk presentation are equally deceptive. The works focus on fragments of Mazonki mythology — beliefs about the origins of the world, the great Daisy Wars, and myths about non-human beings: Water Maidens, demons of dead plants, goddesses, and forest nymphs. The exhibition opens a portal to a magical world of Silurian kuksonia, battle-grown shrubs, healing marsh cornflowers, daisies, and ordinary marine weeds or four-leaf clovers.
The arrangement of the exhibition recalls ethnographic displays that attempt to reconstruct the worldview of people from distant times. The works, while filling the gaps of collective imagination, also unsettlingly reflect on our own contemporary reality.
The title Treadings and Weavings directs interpretation towards storytelling and the intertwining of threads — “treadings” referring to paths worn by those seeking the shortest or most natural route, and “weavings” suggesting interpenetration and connection.
Context
The exhibition is part of the Inkubator program of Łaźnia Centre for Contemporary Art and is realized as a prize awarded to the artist by CSW Łaźnia during the competition Best Diplomas of the Academies of Fine Arts.
The project is funded by the City of Gdańsk within the ProfiKultura – Gdańsk Program for Digital Addiction Prevention, financed under the Municipal Program for the Prevention and Resolution of Alcohol and Drug Problems.
About the artist
Julia Woronowicz (b. 1997, Warsaw) is a visual artist and performer, also known as Pola Nuda. She holds two master’s degrees in art — from the Faculty of Sculpture, Academy of Fine Arts in Warsaw, and from Intermedia, Academy of Fine Arts in Poznań.
She is a recipient of numerous prestigious awards, including:
Best Diplomas of the Academies of Fine Arts 2023 in Gdańsk – Special Award of CSW Łaźnia, Critics’ Award, and an Honourable Mention,
43rd Maria Dokowicz Competition – Special Award of the Mayor of Poznań and the Solar Brand Award,
Artistic Journey of Hestia – Special Award (2021).
She was also a finalist of Strabag Kunstforum and Bielska Jesień 2023, and participated in artist residencies in New York (2022) and Vienna (Nobody’s Baby, 2025).
Her works have been shown in Zachęta – National Gallery of Art, Museum of Modern Art in Warsaw (MSN), State Art Gallery in Sopot, lokal_30, National Museum of Art in Chișinău, flat1 in Vienna, and Ki Smith Gallery in New York.