Spotkanie organizowane w ramach wystawy TSAIBERNETYKA: transgeneracyjna sztuka cybernetyczna”, w którym wezmą udział artyści London i Ming Tsai, prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński, dr Joanna Walewska-Choptiany oraz Marek Rogulski. Po spotkaniu planowany jest pokaz filmu pt. „Forms of balance” z przedmową wygłoszoną przez reżyserkę dokumentu Allegrą Oxborough i kompozytorem muzyki do filmu Grantem Cutlerem.
Spotkanie będzie tłumaczone symultanicznie na język polski.
Film będzie wyświetlany w języku angielskim.
London Tsai — amerykański artysta znany z obrazów i rzeźb inspirowanych matematyką. Jest dyrektorem wykonawczym Tsai Art and Science Foundation oraz zasiada w jej radzie dyrektorów.
Ming Tsai — amerykański naukowiec specjalizujący się w badaniach środowiskowych. Jest absolwentem MIT, inżynierem mechanikiem, magistrem inżynierii środowiska. Uzyskał również tytuł doktora w dziedzinie nauk o środowisku i zdrowiu na Uniwersytecie Waszyngtońskim w Seattle. W 2017 roku założył Atlas Sensing Labs – firmę z siedzibą w Bazylei w Szwajcarii, która buduje dynamiczne systemy ochrony zdrowia podnoszące jakość powietrza. Jest dyrektorem ds. ochrony przyrody i zasiada w radzie dyrektorów Tsai Art and Science Foundation.
prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński — profesor nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej. Dyrektor artystyczny projektu Art+Science Meeting, kurator wystawy „TSAIBERNETYKA: transgeneracyjna sztuka cybernetyczna”.
Joanna Walewska-Choptiany — pracuje w Katedrze Kulturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym UMK. Jest historyczką mediów, szczególnie zainteresowaną stykiem sztuki, technologii i społeczeństwa. Ukończyła filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; w 2012 roku obroniła doktorat z filozofii na Wydziale Filozoficznym UJ. Studiowała również na kierunku Media Art History na Danube University w Krems. W 2015 roku ukazała się jej książka „Portret artysty jako inżyniera. Twórczość Edwarda Ihnatowicza” (Toruń: WN UMK), a w 2021 roku książka Cyfrowa dekada. Związki sztuki i technologii w latach 1960–1975 (Toruń: WN UMK), która poświęcona jest wczesnej sztuce komputerowej i cybernetycznej. Obecnie pracuje nad projektem poświęconym zimnowojennej historii Polskiego Radia.
Marek Rogulski — artysta i kurator (adiunkt AHE w łodzi), założyciel i prezes fundacji TNS (1992) oraz Instytutu Cybernetyki Sztuki. W pracy teoretycznej skupiony na poszukiwaniu nowych form opisu rzeczywistości, problemie percepcji i sterowania uwagą w zakresie pojęć kształtujących wyobraźnię świata sztuki i myślenia o sztuce. Na przełomie dekad XX i XXI wieku zaproponował projekt Poza Postmodernizm, który był stale rozwijany w nowych ujęciach. W ramach obrony doktoratu w roku 2019 zaproponował koncepcję Wielkiego Zderzacza ArtHadronów, jako relacyjną strukturę współpracy różnego typu instytucji sztuki w Gdańsku (ICS, ASP, CSW), kształtując zarazem ideę MuessueM.
Wstęp wolny
Film Forms of Balance [Formy równowagi] jest bardzo osobistą, intymną opowieścią, w której podążamy śladami rzeźbiarza Londona Tsaia, gdy ten mierzy się ze spuścizną artystyczną swojego zmarłego ojca, pioniera rzeźby cybernetycznej, Wen-Ying Tsai'a. Wen-Ying Tsai był jednym z pierwszych artystów chińskiego pochodzenia, którzy zaistnieli na współczesnej nowojorskiej scenie artystycznej. Po śmierci w 2013 pozostawił po sobie setki prac kinetyczno-rzeźbiarskich. W filmie Forms of Balance idziemy za synem Wen-Yinga, Londonem, i towarzyszymy mu w zmaganiach z próbami zachowania spuścizny po ojcu przy jednoczesnym przecieraniu własnej ścieżki w roli artysty oraz w roli ojca. Film opisuje wkład Wen-Yinga Tsaia w kanon sztuki nowoczesnej, śledząc jednocześnie Londona w bardzo osobistych okolicznościach, gdy odkrywa, co oznacza pozostawić dziedzictwo, odziedziczyć historię i wyznaczyć własną drogę. Film jest opowiedziany za pomocą materiałów archiwalnych przeplatanych z ujęciami obserwacyjnymi z teraźniejszości, malując w ten sposób szczery portret rodziny artystycznej.
Allegra Oxborough (reżyserka i montażystka filmu) łączy praktyki etnograficzne o osobistym charakterze z opowiadaniem narracyjnym, aby przedstawiać przeżycia duchowe za pomocą filmu. Jej krótki dokumentalny film fabularyzowany "Distance” został doceniony przez NoBudge.com za „odurzającą zdolność do uchwycenia prywatnych rozmów z niezwykłą dokładnością” oraz przez Short of the Week za „niesamowite portrety postaci oraz reżyserię”. Ostatnie filmy Oxborough koncentrują się na przekroju doświadczeń człowieka jako artysty i jako rodzica, jak choćby w nagradzanym serialu dokumentalnym "The Endless Sleepover” i krótkometrażowym dokumentalnym filmie fabularyzowanym "A Blue Morning”, którego Oxborough była autorką, reżyserką, montażystką i autorką muzyki. Jej prace były prezentowane na festiwalach i w muzeach na całym świecie, m.in. w Minneapolis Institute of Arts, na Fotofilm Festival w Stambule i na Paris Film Week. Jej debiutancki pełnometrażowy film fabularny, "Blue-Green Music", to film wyprodukowany przez Small Footprint Films, nakręcony w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych i Danii, przy wsparciu The Artists Association of Nantucket, Beast Gallery i The Montello Foundation.
Grant Cutler (kompozytor muzyki do filmu) (ur. w USA w 1983 roku) to kompozytor i artysta interdyscyplinarny pracujący z dźwiękiem, filmem, fotografią, tkaniną i technologiami medialnymi w obszarze instalacji, performance'u i kina rozszerzonego. Niniejsza jego praca ma na celu podkreślenie słuchania jako doświadczenia duchowo-erotycznego poprzez tworzenie środowisk, obiektów i filmów, które nadają wymiar temu, co często jest nieważkie lub niewidoczne. Projekty przybierają formę analogowych projekcji filmowych, które testują próg świadomości, jak też z obiektów wykonanych z tkanin, ceramiki lub drewna, które demonstrują potencjał słuchania pozausznego oraz instalacji dźwiękowych ujawniających niemal całkowitą ciszę zagrożonych krajobrazów dźwiękowych. Jego prace były prezentowane w ramach serii zleceń CPA Guggenheima, w Baryshnikov Art Center, Wave Farm, Walker Art Center, Pioneer Works, NPR, Pitchfork, BBC, WNYC i wielu innych. Skomponowane przez niego ścieżki dźwiękowe były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na festiwalach filmowych na całym świecie, takich jak: Tribeca, Ashland Independent, Sound Unseen i Paris International. Cutler posiada tytuł magistra w dziedzinie sztuk interdyscyplinarnych. Mieszka i pracuje na Brooklynie, w Nowym Jorku.