Kontrast:
A A A A
Czcionka:
A A A
Odstęp między literami:
AB AB AB
Animacje:
✘ Wyłącz
07.02 - 04.04.2021

PRZYZIEMNIE – SERIA PODCASTÓW O KATASTROFIE KLIMATYCZNEJ

PRZYZIEMNIE – SERIA PODCASTÓW O KATASTROFIE KLIMATYCZNEJ
Bogna Stefańska i Kuba Depczyński
5-odcinkowy podcast, publikowany co 2 tygodnie
Premiera drugiego odcinka: 21 lutego 2021 r., godz. 19:00
Radio Kapitał oraz platfromy streamingowe

W serii podcastów „Przyziemnie” próbujemy zrozumieć katastrofę klimatyczną. Wysłuchujemy wielu głosów, opowieści i teorii,żeby odkryć z czym tak naprawdę się mierzymy i jak możemy działać. Nie musimy udowadniać, że zagrożenie jest prawdziwe. Wiemy, że katastrofa ma wiele wymiarów i dzieje się tu i teraz, a jej konsekwencje odczuwa wiele osób na całej planecie, również tutaj w Polsce. W ramach „Przyziemnie” kompostujemy dotychczasowy dorobek myśli humanistycznej, by stworzyć żyzne podglebie, na którym rozkwitną nowe idee. Być może dzięki nim znajdziemy odpowiedź na pytanie jak żyć w świecie, który nieodwracalnie się zmienia.

 

Premiera drugiego odcinka odbędzie się na antenie Radia Kapitał 21 lutego 2021 r. o godzinie 19:00.

Wszystkie odcinki będą dostępne na popularnych platformach streamingowych.

 

 

ODCINEK 2: Za 30 lat obudzimy się w innym świecie

W drugim odcinku podcastu „Przyziemnie” próbujemy spojrzeć na kryzys klimatyczny z szerszej perspektywy. Katastrofa klimatyczna to problem globalny, którego nie da się zobaczyć w całości. To rozłożony w czasie i przestrzeni proces, który rozgrywa się w wielu miejscach naraz. Obejmuje planetę, gatunek homo sapiens i całość życia na Ziemi, a jednocześnie jego skutki są widoczne na poziomie lokalnym. Czy jako ludzie mamy na te procesy jakikolwiek wpływ?

 

 

Więcej o kwestiach poruszonych w podcaście dowiesz się tutaj

 

Ewa Bińczyk – filozofka, wykładowczyni Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu gdzie pracuje w Katedrze Filozofii Praktycznej w Instytucie Filozofii. Zajmuje się współczesną filozofią środowiskową, filozofią nauki i techniki, studiami nad nauką i technologią i kontrowersjami w nauce. Autorka m.in. książki “Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu” (2018).

 

Diana Lelonek – polska artystka wizualna, działająca na przecięciu sztuki, aktywizmu i nauki, zajmująca się relacjami międzygatunkowymi. Jej projekty to krytyczna odpowiedź na procesy nadprodukcji, niepohamowanego wzrostu i degradacji środowiska. Jako medium używa fotografii, wideo, dźwięków, obiektów znalezionych, jak również mchów, pleśni i bakterii.

 

Izabela Zygmunt – aktywistka działającą na rzecz ochrony środowiska i klimatu w organizacjach Polska Zielona Sieć i CEE Bankwatch Network, gdzie zajmuje się przede wszystkim transformacją energetyczną i sprawiedliwą transformacją regionów górniczych. Wcześniej była urzędniczką Komisji Europejskiej i działaczką Partii Zieloni.

Europejski Zielony Ład

 

 

ODCINEK 1: Jak przestaniemy pędzić, to będziemy szybsi

W pierwszym odcinku podcastu „Przyziemnie” rozmawiamy o indywidualnym wymiarze katastrofy klimatycznej. Jak radzić sobie z ciężarem psychicznym i emocjonalnym, jaki przynosi wiedza o zmianie klimatu? Czy nasze osobiste decyzje i wybory mają znaczenie? Czy powinniśmy się bać, wściekać, przeżywać żałobę? A może mimo wszystko szukać nadziei?

 

 

Transkrypcja odc. 1

Więcej o kwestiach poruszonych w podcaście dowiesz się tutaj

 

Joanna Brzezińska - psycholożka, specjalistka zdrowia publicznego, współzałożycielka Fundacji Klimat i Emocje. Ukończyła studia magisterskie EuroPubHealth w School of Health and Related Research na uniwersytecie w Sheffield (UK) i École Des Hautes Etudes En Santé Publique w Paryżu. Od zawsze zainteresowana związkiem ciała, psychiki i środowiska oraz procesem zmiany. Kiedyś wspierała zmiany indywidualnych nawyków zdrowotnych, teraz skupia się na wspieraniu aktywistów oraz wykorzystywaniu psychologii i wiedzy o emocjach do walki ze zmianami klimatu oraz o prawa człowieka i sprawiedliwość społeczną.

 

Diana Lelonek – polska artystka wizualna, działająca na przecięciu sztuki, aktywizmu i nauki, zajmująca się relacjami międzygatunkowymi. Jej projekty to krytyczna odpowiedź na procesy nadprodukcji, niepohamowanego wzrostu i degradacji środowiska. Jako medium używa fotografii, wideo, dźwięków, obiektów znalezionych, jak również mchów, pleśni i bakterii.

 

Fundacja Klimat i Emocje

FB: fb/klimatiemocje i IG: @klimatiemocje

Diana Lelonek


 

Bogna Stefańska i Kuba Depczyński o projekcie:

 

Wędrujemy we śnie przez koniec znanego nam świata i nawet nie widzimy, jak wszystko wokół zmienia się w pustynię nie do życia. Zadajemy sobie pytania: jak zobaczyć zmiany klimatu, które dzieją się wokół nas w zastraszającym, jak na standardy czasu geologicznego, tempie? Jak zrozumieć wielkie procesy gdy na co dzień nie myślimy skalą planetarną, lecz kategoriami najbliższych dekad i obszarów państw narodowych? Jak ujrzeć podnoszący się poziom oceanów, topniejące lodowce, kurczące się zasoby, znikające gatunki, wysychające koryta rzek? Czy musi zabraknąć wody zdatnej do picia i czystego powietrza, żebyśmy otrząsnęli się z letargu?

 

W trakcie naszej internetowej rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku realizujemy pięcioodcinkowy podcast zatytułowany „Przyziemnie” poświęcony rozgrywającej się na naszych oczach i uszach katastrofie klimatycznej. Słuchowisko ma formę wielowątkowej opowieści, opartej zarówno na wiedzy z zakresu psychologii, socjologii, filozofii czy ekonomii, jak i osobistych doświadczeniach i indywidualnej perspektywie zaproszonych do współpracy osób. Wspólnie z nimi rozmawiamy o najważniejszych pojęciach, problemach i ideach związanych ze zmianami klimatycznymi, rozwijamy obrazowe metafory, poszukujemy nowych języków opowiadania o życiu na Ziemi, omawiamy lokalne i globalne problemy oraz przykłady rozwiązań zaradczych. W ramach „Przyziemnie” kompostujemy dotychczasowy dorobek myśli humanistycznej by stworzyć żyzne podglebie, na którym rozkwitną nowe idee. Być może dzięki nim znajdziemy odpowiedź na pytanie jak żyć w świecie, który nieodwracalnie się zmienia.

 

W każdym z epizodów, oprócz zaproszonych ekspertek i ekspertów z dziedzin takich jak socjologia, psychologia, filozofia, ekonomia, politologia czy aktywizm społeczny, pojawiają się także artystki i artyści, którzy opowiadają o tym, jak kryzys klimatyczny wpływa na ich praktykę twórczą oraz jak możemy myśleć o wykorzystywaniu narzędzi artystycznych w działaniach na rzecz budowania wspólnej przyszłości na naszej planecie.

 

Cały projekt traktujemy jako dźwiękową wystawę, w ramach której prezentujemy idee, praktyki oraz osoby – teoretyków i twórczynie. Dlatego ważną rolę odegrywa forma słuchowiska, którego udźwiękowieniem zajęła się Justyna Banaszczyk/FOQL – artystka dźwiękowa, twórczyni muzyki elektronicznej, współzałożycielka kolektywu Oramics oraz Radia Kapitał. Specjalnie przygotowane przez Justynę nagrania terenowe oraz kompozycje muzyczne są fundamentem całego materiału i tłem dla narracji, dzięki któremu słuchanie podcastu staje się doświadczeniem angażującym intelektualnie, osobistym i pociągającym estetycznie.

 

Goście i gościnie: Ewa Bińczyk, Joanna Brzezińska, Diana Lelonek, Tomasz Markiewka, Andrzej Marzec, Zuzia Derlacz i Olga Roszkowska, Filip Wesołowski, Izabela Zygmunt.

Mastering podcastu: Radek Sirko.

Partnerzy medialni: Fundacja Bęc Zmiana, Notes na 6 Tygodni, Radio Kapitał, SZUM, Trójmiasto.pl

Opracowanie graficzne: Ania Gawron


 

Bogna Stefańska

Historyczka sztuki, ukończyła studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako researcherka w dziale badań oraz kuratorka programu publicznego poświęconego katastrofie klimatycznej. W swojej pracy badawczej zajmuje się przepisywaniem kanonu działań artystycznych i aktywistycznych wobec kryzysu klimatycznego oraz sztuką feministyczną i internetowymi działaniami feministycznymi. Współtwórczyni feministycznego festiwalu filmów dokumentalnych kobiet HER Docs Film Festival. Jest odpowiedzialna za research do Atlasu Roku Antyfaszystowskiego – szerokiego, oddolnego, społecznego archiwum postaw oraz działań antywojennych i antyfaszystowskich w historii sztuki, kultury i nie tylko.

 

Jakub Depczyński

Historyk sztuki, ukończył studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademiii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako researcher w dziale badań oraz kurator programu publicznego poświęconego katastrofie klimatycznej. Interesuje się praktykami postartystycznymi, relacjami technologii i sztuki oraz współczesną myślą ekologiczną. Współtwórca Atlasu Roku Antyfaszystowskiego – szerokiego, oddolnego, społecznego archiwum postaw oraz działań antywojennych i antyfaszystowskich w historii sztuki, kultury i nie tylko.

 

Justyna Banaszczyk

Artystka działająca w obrębie eksperymentalnej muzyki elektronicznej i około~tanecznej, a także twórczyni słuchowisk, muzyki filmowej i muzyki do gier. W jej utworach pobrzmiewają̨ echa IDM-u i industrialu, ale najważniejszym czynnikiem jest rytmiczna i brzmieniowa inwencja oraz ciągła eksperymentacja, co ma odzwierciedlenie w jej występach na żywo, które w dużej mierze są̨ improwizowane. Współtworzy również̇ noise’owy duet Mother Earth’s Doom Vibes z performerką i artystką dźwiękową̨ Edką Jarząb. Czasem sięga po gramofony i magnetofony czterośladowe, by jako Głupiec grać kolaże dźwiękowe i mixtape’y. Bardzo aktywnie współtworzyła grupę̨ Oramics (2017-2019), która za cel obrała promowanie równości i działalność́ edukacyjną na scenie elektronicznej i klubowej. Jednym z największych sukcesów kolektywu było wydanie charytatywnej składanki „Total Solidarity”, która trafiła do mediów na całym świecie. Współzałożycielka Radia Kapitał. Współprowadzi kasetową wytwórnię̨ Pointless Geometry, która wydaje eksperymentalną muzykę̨ elektroniczną z Europy Środkowej i Wschodniej. Artystka SHAPE Platform 2020 – międzynarodowej instytucji promującej wybranych artystów z Europy.

www.soundsfoolish.com

 

+ Więcej
Wstrzymaj
Strzałka w lewo Strzałka w prawo
Grafika: Ania Gawron
Zobacz także
Partnerzy
X
Zaloguj się
Nie pamiętam hasła